اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد
اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد

اجرای صحیح و بهینه قانون مالیات بر ارزش افزوده


  تفاهم نامه منعقده با سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای صحیح و بهینه قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص کلیه توزیع کنندگان و عمده فروشان کالا و همچنین کلیه مغازه داران وخرده فروشان

 در راستای اجرای صحیح و بهینه قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی کلیه فعالان اقتصادی مشمول در زنجیره تأمین و توزیع کالا در کشور، با توجه به نقش بسیار موثر آن در اصلاح ساختار درآمدی دولت ، شفاف سازی مبادلات اقتصادی ، جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف ، ممانعت از سوء استفاده های احتمالی برخی از عوامل اقتصادی ، کاهش تخلفات اقتصادی ، حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ... تفاهم نامه ذیل بین سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان امور مالیاتی کشور با هدف ایجاد وحدت رویه در اجرا و اطلاع  رسانی و برخورد با واحدهای متخلف تهیه و از تاریخ امضای مفاد آن مد نظر طرفین خواهد بود.
1- کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا مکلف به محاسبه و تعیین قیمت مصرف‌کننده مطابق ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده به ترتیب مراحل ذیل و درج آن بر روی بسته‌بندی کالاها به صورت یکسان جهت توزیع در سراسر کشور می‌باشند.
مرحله اول: محاسبه قیمت درب کارخانه یا درب انبار واردکننده که براساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل یا کالاهای وارداتی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌گردد.
مرحله دوم: محاسبه حداکثر قیمت فروش توزیع‌کننده که از مجموع اعمال ضریب سود پخش سراسری کالا بر قیمت درب کارخانه یا درب انبار واردکننده به علاوه قیمت درب کارخانه یا درب انبار واردکننده تعیین می‌گردد.
مرحله سوم: محاسبه قیمت خرده‌فروشی که از مجموع اعمال ضریب سود خرده‌فروشی کالا بر قیمت فروش توزیع‌کننده به علاوه قیمت فروش توزیع کننده تعیین می‌گردد.
مرحله چهارم: محاسبه قیمت نهایی مصرف‌کننده کالا که از مجموع اعمال نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده بر قیمت خرده‌فروشی به علاوه قیمت خرده‌فروشی تعیین می گردد.

2- کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا در قبال عرضه کالا مکلف به صدور صورتحسابی مطابق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشند. صورتحساب‌های صادره علاوه بر اطلاعات عمومی مورد نیاز، باید حاوی مبلغ فروش کالا و همچنین مالیات و عوارض متعلقه به آن با درج در ستون مخصوص باشد. بدیهی است هنگام تسویه حساب با سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات و عوارض پرداختی در زمان واردات و یا تولید کالاها، به عنوان اعتبار مالیاتی تولیدکنندگان و واردکنندگان قابل محاسبه می‌باشد.
3- کلیه توزیع کنندگان وعمده فروشان کالاها در قبال عرضه کالا ، مکلف به صدور صورتحسابی مطابق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور با درج قیمت فروش و همچنین درج مالیات و عوارض متعلقه به آن در ستون مربوطه می باشند . بدیهی است مالیات و عوارض پرداختی به تولید کنندگان و واردکنندگان که بر اساس ترتیبات قانونی مقرر صورت گرفته باشد( مطابق بند 2) به عنوان اعتبار مالیاتی آنان ، هنگام تسویه حساب با سازمان امور مالیاتی کشور منظور خواهد شد.
4- کلیه مغازه داران و خرده فروشان کالا که مشمول ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده می باشند
در قبال عرضه کالا مکلف به صدور صورتحسابی مطابق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور با درج قیمت فروش و همچنین درج مالیات و عوارض متعلقه به آن در ستون مربوطه می باشند . بدیهی است مالیات و عوارض پرداختی هنگام خرید کالا با رعایت ترتیبات قانونی مقرر از سوی سازمان امور مالیاتی و هنگام تسویه حساب با سازمان مذکور به عنوان اعتبار مالیاتی آنان منظور خواهد شد.
5- اعمال مجدد سه درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت مصرف کننده درج شده بر روی محصولات از سوی واحدهای خرده فروشی تخلف گرانفروشی محسوب شده و با متخلفین مطابق قوانین موضوعه برخورد لازم صورت خواهد پذیرفت ( در کلیه موارد مبالغ مندرج در صورت حساب ها شامل بهای کالا به علاوه مالیات و عوارض ارزش افزوده از بهای مصرف کننده مندرج بر روی کالاها تجاوز نخواهد نمود)
6- محاسبه و وصول مالیات و عوارض به شرح بندهای فوق در مورد کالاهای مشمول مالیات و عوارض مجاز بوده و اعمال آن در مورد کالاهای معاف موضوع ماده (12) قانون مالیات بر ارزش افزوده ، تخلف گرانفروش محسوب می گردد.