اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد
اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد

خودرو بنزینی بهتر است یا دوگانه سوز؟

شاید شما هم جزو آنهایی باشید که این روزها از خود می‌پرسند «خودرو بنزینی بهتر است یا دوگانه سوز؟

                                        

به هر حال دوران گرانی سوخت آغاز شده و چون قیمت بنزین بیش از دو برابر قیمت گاز است و دردسرهای گاز بیشتر از بنزین‌، خیلی‌ها مانده اند میان اینکه دوگانه سوز بخرند یا بنزینی؟ 

برای پاسخ به این پرسش‌، باید از دو جنبه اصلی به بررسی موضوع پرداخت‌، اول بحث اقتصادی و دوم بحث فنی! البته مدت زمانی که برای سوخت‌گیری صرف می‌شود نیز‌، یکی دیگر از جنبه‌های این ماجراست........

 


هزینه گاز‌، نصف بنزین

ابتدا به سراغ تفاوت اقتصادی استفاده از خودروهای بنزینی و دوگانه سوز برویم و ببینیم در این مورد کدام یک به صرفه‌ترند.

در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین غیریارانه‌ای 700 تومان است و نوع یارانه‌ای این سوخت نیز با نرخ 400 تومان عرضه می‌شود. با توجه به اینکه احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور‌، دیگر بنزین یارانه‌ای 400 تومانی نیز وجود نخواهد داشت‌، نرخ 700 تومان را قیمت مبنای این سوخت در گزارش امروز قرار می‌دهیم. طبق بررسی‌های انجام شده‌، هر خودرویی در ایران به طور متوسط 20 هزار کیلومتر در سال مسافت طی می‌کند‌، که اگر این مقدار را در ماه‌های سال تقسیم کنیم‌، پیمایش خودروها در هر یک ماه‌، حدود 1700 کیلومتر خواهد بود. با این حساب‌، اگر متوسط مصرف سوخت خودروهایی مانند پژو 405 و پارس را 9 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل‌ترکیبی در نظر بگیریم‌، مالک این دو نوع خودرو باید در ماه 153 لیتر بنزین مصرف کرده و حدود 107 هزار تومان بابت آن هزینه کند.

حال به سراغ دوگانه سوزها برویم و ببینیم مالکان این نوع خودروها باید چه هزینه ای بابت سوخت‌گیری بپردازند. طبق واحدهای اندازه گیری‌، حجم گاز را بر حسب مترمکعب در نظر می‌گیرند و طبق محاسبات موجود‌، هر لیتر تقریبا برابر با 1/1 مترمکعب است‌، که با این حساب هر خودرو دوگانه سوز در ماه حدود 168 مترمکعب گاز مصرف دارد. با توجه به آنکه هم اکنون هر مترمکعب گاز خودرو 300 تومان عرضه می‌شود‌، مالک یک خودرو دوگانه سوز باید در ماه 50 هزار و 400 تومان بابت سوخت‌گیری پرداخت کند. این رقم در واقع نیمی‌از پولی است که مالک یک خودرو بنزین سوز باید برای مصرف ماهانه خود بپردازد و بنابراین با توجه به پول پرداختی برای سوخت‌گیری‌، استفاده از خودرو دوگانه‌سوز‌، اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد. اگر میزان این پول را برای مدت یک سال در نظر بگیریم‌، یک خودرو بنزینی حدود یک میلیون و 300 هزار تومان در سال هزینه سوخت دارد‌، در حالی که مشابه دوگانه سوز آن‌، حدود 605 هزار تومان بابت سوخت‌گیری هزینه در بر خواهد داشت.

 

دردسر دوگانه سوزها

اگرچه با توجه به محاسبات مذکور‌، هزینه تامین سوخت خودروهای دوگانه سوز کمتر از بنزینی‌ها است‌، اما این تمام ماجرا نیست‌، چراکه دوگانه سوزها دردسرهای خاص خود را نیز دارند.

در این بین‌، افت توان موتور‌، بزرگ‌ترین مشکل در مسائل فنی خودروهای دوگانه سوز به شمار می‌رود‌، مشکلی که البته در موتورهای پایه گاز سوز بسیار کمتر است. آنطور که کارشناسان عنوان می‌کنند‌، یک خودرو دوگانه سوز در مقابل همتای بنزینی خود حدود 20 درصد افت توان موتور دارد. به عبارت بهتر‌، راندمان موتور یک خودرو دوگانه سوز‌، 20 درصد از موتور یک خودرو بنزینی کمتر است. این موضوع نه تنها دردسرهایی را مانند خاموش کردن خودرو در پی دارد‌، بلکه راننده مجبور است بیش از حد معمول گاز بدهد‌، بنابراین مصرف سوخت و استهلاک قطعات خودرو بالا خواهد رفت. در واقع یک «دوگانه سوز سوار» نمی‌تواند استفاده ای کامل از قدرت موتور خود ببرد و 20 درصد آن به هدر خواهد رفت.

جدای از افت توان موتور‌،ایراد دیگری که به دوگانه سوزها وارد است‌، به خوردگی قطعات موتور آنها به خصوص در سرسیلندر‌ها مربوط می‌شود. آن طور که کارشناسان می‌گویند‌، سوخت گاز به دلیل ماهیت خشکی که دارد‌، باعث خرابی و خوردگی قطعات موتور خواهد شد‌، حال آنکه بنزین دقیقا عکس گاز عمل می‌کند. این موضوع به هر حال هزینه بر بوده و دفعات مراجعه به تعمیرگاه‌ها را برای مالکان خودروهای دوگانه سوز بالا می‌برد.

 

وقت شما چقدر مهم است؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که وقت شما تا چه حد ارزشمند است؟ اگرچه در شرایط فعلی که قیمت گاز نصف بنزین است‌، استفاده از دوگانه سوزها به صرفه‌تر در نظر می‌آید‌، اما آیا محاسبه کرده‌اید که چقدر از وقت شما برای سوخت‌گیری گاز تلف خواهد شد؟ مخازن گاز خودروهای داخلی‌، ظرفیت محدودی دارند و به همین دلیل پیمایش خودروهای دوگانه سوز در مقایسه با بنزینی‌ها کمتر است. این موضوع سبب می‌شود دفعات مراجعه مالکان دوگانه سوزها به جایگاه‌های سوخت‌گیری‌، بسیار بیشتر از بنزین سوزها باشد و در نتیجه وقت بیشتری از آنها هدر برود. به عنوان مثال‌، خودروهایی مانند پژو 405 و پارس‌، که از باکی 85 لیتری بهره می‌برند‌، تنها دو یا سه بار برای سوخت‌گیری مراجعه می‌کنند‌، در حالی که همتایان دوگانه سوز آنها‌، حدود هشت بار در ماه نیاز به سوخت‌گیری دارند. با این شرایط‌، مالکان خودروهای دوگانه سوز باید دو برابر بنزینی سوارها وقت صرف سوخت‌گیری کنند.