تعریف صندوق مکانیزه فروشگاهی (POS)

 

صندوق مکانیزه فروشگاهی (POS) چیست؟

صندوقی فروشگاهی مجموعه ای از سخت افزار و نرم افزاری است که نوع پیشرفته آن رایانه‌ایی کامل با یک مونیتور کوچک که از دید مشتری فقط یک فیش با جزییات خرید صادر می‌کند و از دید کارفرما، اعمال کنترل و حسابداری مکانیزه را نیز انجام می‌دهد. ساده‌ترین نوع آن که در میوه فروشی‌ها نیز دیده می‌شود فقط یک ترازوی رقمی است که با وارد کردن قیمت، مبلغ کل را محاسبه کرده و فیش می‌دهد. جزییات خرید در این نوع فیش نیز ذکر می‌شود. به این دستگاه "پوز" یا (POS=Point Of Service) گفته می‌شود. این پایانه ها که در اصل یک کامپیوتر میباشند به منظور استفاده در نقطه فروش طراحی شده‌اند، بگونه‌ای که فضای کمتری را اشغال مینمایند و تجهیزات جانبی آن مناسب کاربری صندوق دار است. در این پایانه ها از بارکد خوان به منظور شناسائی کالا استفاده میشود و داشتن کشوی پول و نمایشگر خاص مشتری علاوه بر صفحه مانیتور و پرینتر صدور فیش از ویژگیهای عمده این نوع پایانه‌هاست.

P.O.S یا پایانه فروش (Point Of Sale) دستگاهی است که در مراکز فروش کالا و خدمات نصب می شود تا در هنگام خرید و فروش کالا بجای استفاده خریدار از وجه نقد مبلغ مورد توافق بصورت الکترونیک از حساب خریدار برداشت و به حساب فروشنده (پذیرنده کارت) واریز گردد.

مزایای POSهای فروشگاهی
امکان اختصاص هر کالا به کد گروه خاص و تغییر آن در هر زمان
امکان کنترل باز و بسته شدن کشوی پول و پیغام روی نمایشگر مشتری و امکان کنترل نرم افزاری صفحه کلید قابل برنامه ریزی
افزودن امکان کار با Barcode Reader ،Magnetic Card Reader و Smart Card Reader به منظوراستفاده از کارتهای اعتباری و کارتهای تخفیف
امکان صدور فاکتور از طریق استفاده از بارکدخوان، صفحه کلید و یا انتخاب کد
امکان جستجوی سریع کلیه فاکتورهای قبلی از طریق تاریخ و یا شماره فاکتور
امکان صدور اعلامیه قیمت برای یک و یا گروهی ازکالاها

استخراج گزارش فروش کالا به تفکیک بازه های زمانی
امکان قرار گرفتن صندوقهای متعدد در هرمرکز فروش
کنترل تفکیکی و متمرکز صندوقها از طریق دسترسیهای سرپرست
استخراج گزارشات کنترلی صندوق
استخراج گزارش فروش واقعی روزانه به تفکیک فروش ناخالص و تخفیف
استخراج گزارش کم فروش ترین و پرفروش ترین کالاها به تفکیک پارامترهای مختلف
صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان
نگهداری سوابق میزان فروش کالاها و خدمات
اشراف کامل بر نقدینگی صندوق به تفکیک اقلام مختلف


صندوقهای فروشگاهی به چند نوع قابل تقسیم هستند :

۱- ECR

2- POS

3- TOUCH pos

هرکدام از حالتهای فوق بازار هدفی را پوشش می دهد .

مثلا ECR برای فروشگاههای کوچک مانند اغذیه فروشی ، سوپرمارکت و ... می باشد .

POS ها برای سوپرمارکت های بزرگ وزنجیره ای استفاده میشود .

TOUCH POSها بیشتر برای فست فود های بزرگ قابل استفاده می باشد .

علاوه بر بازار هدف بودجه صاحب فروشگاه نیز شرط اساسی برای تهیه هر یک حالتهای بالاست .

اگر صاحب فروشگاه تمایل به هزینه نمودن حداکثر 000/500تومان را دارد از دستگاههای ECRاستفاده مینماید .

اگز صاحب فروشگاه هزینه حداقل 000/200/1 تومان را خواهان است از دستگاه POSاستفاده می نماید .

و در نهایت اگر صاحب فروشگاه هزینه حداقل 2 میلیون تومان را خواهان است از دستگاههایTOUCHاستفاده می کند .