اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد
اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد

برقراری بیمه 800 هزار فعال صنفی از مردادماه

 لیست 800 هزار فعال صنفی جهت بهره‌مندی از بیمه تأمین‌اجتماعی با 10 درصد تخفیف در حق بیمه، نهایی و به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ارائه شد. بر این اساس انتظار می‌رود بیمه تأمین اجتماعی این گروه از اصناف حداکثر از ماه آینده از سوی سازمان تأمین اجتماعی برقرار شود.

به گزارش روزنامه ایران، این 800 هزار نفر را عمدتاً فعالان صنفی تولیدی و توزیعی که درآمد کمتری دارند تشکیل می‌دهند و آن گونه که مسئولان وزارت بازرگانی می‌گویند، در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز، 200 تا 300 هزار فعال صنفی دیگر نیز به آن افزوده خواهند شد.

هم‌اکنون حق بیمه پرداختی برای فعالان صنفی 27 درصد است که با نظر مثبت دولت و طبق توافقی که بین وزارت بازرگانی و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی صورت گرفته، این 800 هزار نفر می‌توانند با پرداخت 17 درصد از حق بیمه کارفرمایی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند و 10 درصد مابقی حق بیمه را دولت پرداخت می‌کند.

حسن رادمرد، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان کشور با اشاره به جلسه هفته گذشته با مسئولان وزارت رفاه در مورد علت تأخیر در اجرایی شدن بیمه اصناف گفت: خوشبختانه در جلسه مذکور لیست 800 هزار فعال صنفی مشمول این تخفیف نهایی و مقرر شد لیست جهت اقدام و برقراری حق بیمه این گروه، هرچه سریع‌تر در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرد.

«دارا بودن پروانه کسب، محرومیت استان، استیجاری بودن واحد صنفی و سطح درآمد مهم‌ترین مؤلفه‌هایی بود که در انتخاب فعالان صنفی کم‌درآمد مد نظر قرار گرفت». او ادامه می‌دهد: از لیست مذکور حدود 350 هزار فعال صنفی از گروه صنوف توزیعی بویژه خوار بار فروشان و 450 هزار فعال صنفی از گروه صنوف تولیدی هستند.

هم‌اکنون یک میلیون و 700 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و حدود یک میلیون واحد صنفی فاقد پروانه کسب در کشور فعال هستند که به گفته رادمرد، برنامه دولت این است که به تدریج تمام فعالان صنفی از این تسهیل بیمه‌ای برخوردار شده و واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب نیز برای بهره مندی از این تسهیل بیمه‌ای به دریافت پروانه کسب ترغیب شوند.

وی با تأکید بر این که اعتبار مورد نیاز جهت پرداخت 10 درصد حق بیمه این افراد از محل درآمدهای ناشی از هدفمندشدن یارانه‌ها تأمین می‌شود، گفت: خوشبختانه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و صرفه‌جویی‌های ناشی از آن به دولت امکان داد هدفی را که از مدت‌ها قبل دنبال می‌کرد، محقق کند.

آن گونه که او توضیح می‌دهد، قرار است در صورت تأمین اعتبار، 200 تا 300 هزار فعال صنفی دیگر هم از این تسهیل بیمه‌ای برخوردار شوند.