اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد
اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد

چهار نکته مهم برای بنزین زدن

 

اطلاع از این نکته که چه زمانی و به چه صورت اقدام به سوخت گیری کنید، نقش بسیار مهمی در بهینه سازی سوخت‌گیری و صرفه‌جوئی اقتصادی برای رانندگان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در این راستا نکاتی چند حائز اهمیت است. 

  

 

* صبح زود بنزین بزنید

نخست آنکه صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین‌ترین حد خود قرار دارد، بنزین بزنید. به خاطر داشته باشید در تمام پمپ‌بنزین‌ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد؛ بر این اساس هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ‌تر و متراکم‌تر است.
وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط می‌شود. بنابراین خرید بنزین در بعد از ظهر و حتی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می‌شود یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد. در صنعت نفت، گرانش معین و حرارت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می‌کند.
هر درجه حرارت که افزایش یابد منفعت زیادی نصیب این صنعت می‌کند اما جایگاه‎های سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ‌هایشان نیستند.

* دستگیره نازل را تا انتها فشار ندهید

دوم آنکه وقتی مشغول بنزین زدن هستید، دستگیره نازل را تا آخر فشار ندهید. نازل‌ها دارای سه درجه کند، متوسط و تند برای انتقال سوخت از مخزن به باک خودرو هستند.
در حالت کُند میزان تبخیر که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می‌شود به حداقل می‌رسد. در پمپ بنزین‌های پیشرفته همه شیلنگ‌ها دارای محل بازگشت بخار هستند لذا اگر سریع بنزین بزنید، مایعی که وارد مخزن بنزین شما شده بخار می‌شود. این بخار مکیده شده وارد مخزن زیرزمینی می‌شود به طوری که وقتی شما بنزین می‌زنید، در واقع به آن میزان که دستگاه نشان می‌‎دهد، بنزین نزده‌اید.

* تا باک خالی نشده، حتما بنزین بزنید

سومین و یکی از مهم‌ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید. دلیل آن این است که، هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‎کند.
بنزین به مراتب سریع‌تر از آنچه که تصور می‎کنید تبخیر می‌شود. مخازن ذخیره بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطهء صفر بین بنزین و جو عمل می‌کند تا تبخیر را به حداقل برساند.

* زمانی که تانکر تخلیه بنزین در جایگاه است، بنزین نزنید

نکتهء آخر این است که اگر تانکر بنزین در حال تخلیه به مخزن بنزین است و شما هم در جایگاه سوخت حضور دارید، در آن موقع بنزین‌ نزنید.
به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌گردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.  

منبع :   ستاد تبصره 13