اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد
اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد

مهار کالاهای قاچاق در مشهد؛ کنترل از مبدا به‌جای برخورد با اصناف

اگر بخواهید نقش بازار در زندگی‏تان را ارزیابی کنید، فقط کافی است به دور و بر خود نگاهی بیندازید؛ آنگاه متوجه می‌شوید که برای تهیه مایجتاج جزئی ویا نیازهای ضروری‌تان نیازمند بازار هستید. به عبارتی از تهیه نان، گوشت، مرغ و...گرفته تا خرید لوزام منزل و تعمیر ماشین شخصی‌تان باید به بازارمراجعه کنید. به همین علت است که نوسانات بازار و هر اقدامی که کسب و کار بازاریان را تحت تاثیر قرار دهد، برزندگی مردم تاثیر می‌گذارد و شاید به دلیل همین گستردگی فعالیت است که همواره انگشت اتهام گران‌فروشی به سوی بازاریان نشانه رفته، اتهامی که بارها از سوی اصناف تکذیب شده و آن‌ها از شهروندان می‏خواهند که بین گران‌فروشی و افزایش قیمت اجناس تفکیک قایل شوند. از ‌این رو به نظر می‌رسد گفتگو با فردی‌ که مسئول واحدهای صنفی است، برای هر مشهدی جذاب باشد. چنین است که شهرآرا دیروز و در حاشیه بازدید جعفرمعماریان، رئیس مجمع امور صنفی و توزیعی مشهد از روزنامه مردم این شهر که در آستانه سوم خرداد، سال‌روز تاسیس این روزنامه صورت گرفت، آخرین وضعیت بازار مشهد آن‌هم با گذشت بیش از 5ماه از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را با این مقام مسئول به گفتگو نشست.

آقای معماریان، یکی ‌از‌ دغدغه‌های همیشگی شهروندان، گرانی و گران‏فروشی است. شهروندان از برخی از اصناف گلایه دارند که اقدام به گران‏فروشی کالاهای اساسی می‌کنند. چه اقدامی ‏برای مبارزه با این گران‌فروشی‌ها در مشهد صورت می‌گیرد؟
در ابتدا باید بین گرانی و گران‏فروشی، تفکیک قایل شد. در برخی اوقات اجناسی که مورد نیاز مردم است به علت تغییرات اقتصادی گران‌تر می‏شود که در نتیجه اصناف مجبور هستند این کالاها را با قیمت بیشتری از قبل خریداری و عرضه کنند. ضمن اینکه براساس قانون، اصناف مجاز به افزودن درصد سود مشخصی بر اجناس خود هستند که بیشتر آن مقدار، تخلف محسوب شده و با واحد مربوطه برخورد قانونی می‏شود. هم‏اکنون مشهد به 33 منطقه بازرسی تقسیم شده است که بازرسان مجمع امور صنفی به صورت مرتب از واحدهای صنفی بازدید می‌کنند؛ البته بر اساس آمارهای موجود، واحدهای صنفی غیرمجاز بیشترین نقش را در گران فروشی داشته اند.
با این حال اگر واحدهای صنفی غیرمجاز عامل گران‌فروشی هستند، چرا با وجود برخورد چندین ساله با این اصناف باز هم شاهد تداوم فعالیت آن‌ها در مشهد هستیم؟
در حال حاضر طرح برخورد با واحدهای صنفی غیرمجاز درمشهد در حال اجراست؛ ضمن اینکه همکاری‌های لازم با متقاضیان پروانه کسب صورت می‌گیرد. با این حال برخی از واحدهای صنفی برای دریافت پروانه کسب گرفتار مشکلاتی با برخی نهادها مثل بهداشت و شهرداری هستند که باید مساعدت لازم برای حل مشکل آن‏ها انجام شود.
هم‏اکنون 5ماه از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور می‌گذرد. در این مدت چه اقداماتی برای جلوگیری از تخلفات در بازار انجام شده است؟
خوشبختانه از آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها، اصناف همکاری خوبی برای اجرای این طرح داشته‏اند؛ به‌طوری که در این مدت شاهد ثبات نسبی در قیمت کالاهای اساسی در بازار مشهد بوده‏ایم. هرچند از زمان آغاز هدفمندی یارانه‏ها هزینه‏های اصناف به علت تغییر قیمت انرژی افزایش زیادی داشته، اما تغییر قیمتی در بازار رخ نداده است.
یعنی اصناف تحت فشار هستند که قیمت را افزایش ندهد؟
بحث بر سر این است که اصناف به عنوان یکی از اقشار حامی‏دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تلاش دارند تا این طرح با موفقیت روبه‏رو شود، ازاین‌رو بنای اصناف، همکاری همه‌جانبه با هدفمندی یارانه‌هاست. با این حال از آنجا که هزینه‌های ما افزایش یافته و به عنوان مثال هزینه گاز رشد چشمگیری داشته است، خواهان حمایت از اصناف در اجرای هدفمندی یارانه‌ها هستیم.
براساس اعلام مراجع مسئول، بازار مشهد پر از کالاهای قاچاق است. آیا این موضوع به تولید داخلی ضربه نمی‌زند؟
نمی‏شود با بررسی چند واحدصنفی در مشهد عنوان کرد که اجناس در حال توزیع در بازار این شهر، قاچاق هستند. توزیع اجناس قاچاق در برخی از مناطق این شهر مثل مناطق برخوردار بیشتر است، اما این را نمی‌توان به همه نقاط شهر تعمیم داد. با این حال ما به روش برخورد با قاچاق در مشهد انتقاد داریم.
انتقاد؟ چه انتقادی؟
می‏ریزند در مغازها و اجناس یک کاسب خرده فروش را جمع آوری می‏کنند؛ در حالی که باید روند مقابله با اجناس غیرمجاز از مبدا صورت گیرد تا دیگر نیاز به برخورد ‌ در سطح خرد نباشد؛ یکی از کانال‌های توزیع اجناس قاچاق در مشهد، فروشگاهای خانگی توزیع پوشاک است که باعث توزیع کالاهای قاچاق از مبادی غیررسمی‏در شهر می‏شود.
تشکر از اینکه وقت‌تان را در اختیار ما قرار دادید.
من هم از روزنامه شهرآرا برای انعکاس مطالبات اصناف تشکر می‏کنم.
*موسسات مالی، عامل افزایش اجاره‌بهای واحدهای صنفی
روز گذشته و در آستانه دومین سال‌روز انتشار روزنامه شهرآرا، جعفر معماریان ضمن بازدید از این روزنامه با مدیر مسئول روزنامه مردم مشهد نیز دیدار کرد و گفت: اصناف بیش از 33درصد از جمعیت کشور را شامل می‏شوند و از ابتدای انقلاب همواره پیرو ولایت بوده اند که در همین راستا می‏توان به تلاش اصناف برای اجرای موفق هدفمندی یارانه‏ها اشاره کرد. رئیس مجمع امور صنفی- توزیعی مشهد بیان داشت: به‌تازگی افزایش موسسات مالی در مشهد باعث شده تا آن‌ها نرخ اجاره مغازه‏ها را افزایش دهند.
سیدجلال فیاضی، مدیر مسئول روزنامه شهرآرا نیز در این دیدار ضمن تشریح عملکرد روزنامه شهرآرا در حوزه اصناف، گفت: روزنامه شهرآرا با محوریت پیگیری مسائل خرد مردم شکل گرفته و تاکنون توانسته است ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند. وی افزود: روزنامه شهرآرا آمادگی لازم برای پیگیری مطالبات اصناف را دارد.
سید محسن موسوی زاده