اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد
اتحادیه

اتحادیه

لوازم یدکی اتومبیل مشهد

روغن در داخل موتور چه می کند ؟

بر خلاف باور عامه رانندگان (حتی با تجربه ترین ها ) روغن موتوری که بعد از چند روز کار کرد در داخل موتور به رنگ عسل باشد و بین دو انگشت هنوز چسبندگی داشته باشد روغن خوبی به شمار می رود .

چرا که تصور این است که روغن موتور فقط کار روانکاری را در داخل موتور انجام می دهد اما اینطور نیست ... چرا ؟ روانکاری ، یکی از وظایف روغن موتور است .
حلالیت ذرات کربن ، خاصیت ضد اکسیدی و ضد اکسیداسیون خاصیت پاک کنندگی ،ضربه پذیری بر روی قطعات و اتصالات در حال دوران (تشکیل فیلم روغن ) و خنک کاری داخلی موتور و توانایی معلق نگه داشتن ذرات فلز از خواص مهم    روغن به شمار می رود که بعضی از این خواص را با افزودن مواد افزودنی به روغن پایه داده می شود .
به این ترتیب روغنی که بعد از چند روز کار کردن در داخل موتور سیاه نشود خاصیت پاک کنندگی ندارد و روغن خوبی نیست چرا که نتوانسته یکی از وظایف خود را انجام دهد .
میل لنگ به دو طریق هیدرودینامیکی و هیدرواستاتیکی روغن کاری شود که در حالت هیدرودینامیکی (همان جریان حرکتی فیلم روغن بین یاطاقان هاست .) روغن به بخش های مورد نیاز میرسد و حالت هیدرواستاتیکی این فیلم روغن باعث بلند شدن میل لنگ از روی یاطاقان ها میشود که این همان خاصیت ضربه پذیری است .
چسبندگی (ویسکوزیته ) روغن با دمای آن نسبت عکس دارد یعن بالاترین دما باعث کم شدن چسبندگی آن می شود و بالعکس که در حالت بالاترین و پایینترین دما پایداری روغن ضریب گرانروی آن است (حد پمپاژ و حد ویسکوزیته ) اگر این ضریب بر روی چند دما استقامت نشان دهد به آن روغن چند درجهای یا چهار فصل می گویند . مثلا : 20w5 نشان دهنده این است که این روغن بر روی فاصله بین دو دما ضریب ویسکوزیته ثابتی دارد ،پس قطعا با لمس کردن روغن بین دو انگشت نمی توانیم از ثابت بودن این ضریب اطمینان حاصل کنیم .